torstai 8. heinäkuuta 2010

Sosiaalinen media – faneilla mainetta ja kunniaa?

Hain mielenkiinnosta Facebookista suomalaisia hotelleja ja löysin heti kaksi suomalaista hotellia joilla oli yli tuhat fania. Hotelli Helkalla (Helsinki) oli 1087 fania ja Hotelli Luostotunturista (Sodankylä) tykkäsi peräti 1280 henkeä. Luvut tuntuivat aika korkeilta – kuka kokee hotellin itselleen niin läheiseksi että haluaa fanittaa sitä Facebookissa? Tutkin siksi tarkemmin näiden hotellien FB-sivuja, eikä yhteistä tekijää tarvinnut kauaa haeskella: molemmat tarjosivat etuja tai kilpailuja FB-faneilleen. Hotelli Helkalla on välilehti nimeltä ”Kilpailu”, jossa on kaksi jo mennyttä kilpailua. Lisäksi sivustolla löytyy fanitarjouksia hotelliöistä. Hotelli Luostotunturilla sen sijaan on oma välilehtensä ”Fanitarjoukset” ja lisäksi sivuilta löytyy tietoa menneestä kilpailusta, jossa on ollut palkintona tuhannen euron lahjakortti hotelliin. Yhteistä molemmille hotelleille on se, ettei niiden FB-sivuilla esitettyihin kilpailuihin voi osallistua eikä sivujen tarjouksia voi hyödyntää ilman hotellin FB-faniksi liittymistä. Suurelle fanimäärälle taisi löytyä ainakin yksi selitys. Faniksi voidaan liittyä kilpailun takia, eikä faniudesta muisteta tai välitetä erota kilpailun jälkeen. Henkilön FB-kaverit näkevät kaverinsa tykkäävän kohteesta ja parhaassa tapauksessa yritys saakin moninkertaisen määrän uusia vierailijoita sivuilleen pidemmän ajanjakson aikana.

Mutta onko hotellille mitään hyötyä ”faneista”, jotka painavat tykkää-nappia vain kilpailun takia? Sosiaalisen median kautta on mahdollista saavuttaa paljon mahdollisia asiakkaita ja saada heidät kiinnostumaan yrityksestä. Parhaimmillaan sosiaalinen media onkin tehokas markkinointikanava yrityksille. On kuitenkin suuri haaste muuttaa kiinnostus yritystä kohtaan varsinaiseksi myynniksi. (Pesonen 2009) Yli tuhannella FB-fanilla ei ole mitään merkitystä yritykselle, jos fanimäärä ei lisää yrityksen myyntiä. Sivujen täytyy tarjota jotain, jonka ansiosta yritys jää asiakkaan mieleen tulevaa ostotapahtumaa varten. Helka- ja Luostotunturi – hotellien FB-sivuillaan käyttämät keinot ovat pääosin melko perinteisiä ja perinteisiltä hotellien kotisivuilta tuttuja: perusyhteystiedot ja linkki kotisivuille, tietoa tarjouksista ja tapahtumista, kuvia kohteesta… Facebook on rohkaissut yritykset kuitenkin myös perinteisestä poikkeaviin keinoihin. Hotelli Luostotunturi käyttää esimerkiksi epämuodollisempaa kieltä kuin hotellien kotisivuilla on totuttu näkemään: tervetulotoivotuksia on runsaasti ja hotelli käyttää minämuotoa statuspäivityksissään: ”Hotelli Luostotunturi viettää kaunista alkukesän päivää - hieman tuulta, enemmän aurinkoa, vähemmän sadetta eikä juuri lainkaan sääskiä!”. Myös sivun fanit ovat jättäneet sivulle yllättävän henkilökohtaisen oloisia viestejä. Esimerkiksi hotellin statuspäivitykseen ”Hotelli Luostotunturi avasi minigolf radan - tervetuloa pelaamaan!” on tullut vastaus ”Ilman muuta tullaan kunhan auton nokka jossain vaiheessa näyttää Luostoa kohti.”. On kuitenkin mahdoton tietää, ovatko kommentteja jättäneet henkilöt vain hotellin asiakkaita vai onko heillä henkilökohtaisia suhteita esimerkiksi hotellin henkilökuntaan, mistä syystä sävy on niin henkilökohtainen. Joka tapauksessa hotellista voi jäädä tällaisten henkilökohtaisten viestien myötä lämpimämpi ja yksilöllisempi kuva kuin kotisivujen välityksellä.

Kaikki keinot ovat hyödyllisiä, jotta yritys jää mahdollisen matkailijan mieleen. Kohteesta voi jäädä sosiaalisen median kautta mielikuva, joka vaikuttaa ostotapahtumaan myöhemmin joko tietoisesti tai alitajuntaisesti. Yrityksen tulee kuitenkin tiedostaa ja käyttöönottaa keinonsa saada sosiaalisen median kautta lisää asiakkaita, ei vain faneja. Sosiaalisen median kautta on mahdollista saavuttaa niin suuri joukko potentiaalisia asiakkaita, ettei sen hyötyä kannata jättää käyttämättä.

Lähteet:
- Pesonen, Juho: Näkyvyyttä ja markkinointia täytyy osata hyödyntää. Etourism.joensuu.fi, 18.6.2009 (luettu 9.7.2010) http://etourism.joensuu.fi/2009/06/nakyvyytta-ja-markkinointi-taytyy-osata-hyodyntaa/
- Hotelli Luostotunturi, Facebook, luettu 9.7.2010: http://www.facebook.com/pages/Sodankyla-Finland/Hotelli-Luostotunturi/151029599222?v=wall&ref=search
- Hotelli Helka, Facebook, luettu 9.7.2010: http://www.facebook.com/pages/Helsinki-Finland/Hotelli-Helka/161254202242?v=info#!/pages/Helsinki-Finland/Hotelli-Helka/161254202242?v=wall&ajaxpipe=1&__a=3

3 kommenttia:

  1. Sosiaalinen media on todellakin loistava keino löytää potentiaalisia asiakkaita. Facebook-kilpailu jossa arvotaan jokin 200€ lahjakortti voi tuoda yrityksen rekisteriin tuhansien henkilöiden tiedot.

    Olen samaa mieltä, että todellinen haaste on saada hankittua asiakkaita, eikä faneja. On suurin haaste saada sosiaalinen media todella hyödyttämään yrityksen toimintaa.

    VastaaPoista
  2. Yritysten viestintä sosiaalisessa mediassa alkaa tosiaan olla hyvinkin personoitua. Vastikään esimerkiksi Music Television palkkasi maailman ensimmäisen Twitter Jockeyn eli virallisen MTV:n twiittaajan (http://tj.mtv.com/). Näin yrityksen twiittauksilla on todelliset kasvot ja viestien takana on yksi nimetty henkilö. On tietenkin eri asia, kuinka moni twiittauksista todella lähtee yhden henkilön aivoituksista.

    Matkailupuolella hyvä esimerkki yritysten markkinoinnin "ihmistymisestä" tai ruumiillistumasta ovat Savonlinnan matkailun aktiiviset naamakirjalaiset Tornin veljekset (esim. http://www.aluelehtisaimaa.fi/valloittavat-tornin-veljekset.html). Mitä mieltä olet, kumpi toimii paremmin markkinoijana, kuvitteellinen tornihahmo vai palkattu, todellinen ihminen?

    VastaaPoista
  3. Tornin veljekset eivät olleet minulle ennestään tuttuja, mutta mielenkiintoinen esimerkki kuvitteellisten hahmojen käyttämisestä sosiaalisessa mediassa. Torneille on tosiaan luotu Facebookiin omat hahmonsa ja persoonansa. Tornin veljesten päivityksistä saa myös paljon tietoa Savonlinnan matkailutapahtumista, joten ne palvelevat potentiaalista vierailijaa.

    Lähinnä itselle tulee mieleen se ongelma fiktiivisen hahmon käytössä, että jos sivuilla vierailija (ja mahdollinen asiakas) ei tiedä kuka tai ketkä todellisuudessa päivittävät sivuja, voi olla vaikea hahmottaa millaista informaatiota sieltä saa. Itsestä voisi ainakin tuntua vähän hassulta kysyä matkailutietoa "Tornilta" ja ennemmin sen luultavasti tekisin jos kyseessä olisi suoraan todellinen ihminen.

    Huomiota fiktiivisillä hahmoilla kuitenkin varmasti saa. Fanimääristä ja sivujen kommenteista päätellen Tornin veljekset ovat ainakin suosittuja hahmoja!

    VastaaPoista