perjantai 30. heinäkuuta 2010

VERKKOKAUPAN MARKKINOINTI

Markkinointi Internetissä ja siihen käytetyn rahan määrä ovat kasvaneet viime vuosina huomattavasti. Yhtenä Internetin merkittävimmistä markkinoijista toimivat verkkokaupat.

Verkkokaupan arvo on noussut jo yli 4,5 miljardiin. Suomalaisista jopa 55% tekee hankintoja ulkomaisista verkkokaupoista ja suurin osa isoja hankintoja harkitsevista hakee tietoja verkosta Verkkokauppa eroaa perinteisestä myymälästä erityisesti kivijalkamyymälän sijainnin perusteella. Kivijalkamyymälän sijainnilla on ratkaiseva merkitys perinteisen myymälän kohdalla. Kävijävirrat riippuvat suuresti asiakaskunnan liikkumisesta. Verkkokaupan voidaan kuitenkin ajatella aina perustettavan periferiaan, jos ajatellaan kävijämääriä. Sieltä se ei voi muuttaa mihinkään, mutta asiakasvirrat on mahdollista ohjata verkkokauppaa kohti.

Tärkein asia aloitettaessa verkkokaupan markkinointia on selkeän kohderyhmän valitseminen. Tämän kohderyhmän tarpeet sekä toiveet on sisäistettävä, ja niitä peilaten tehtävä kaikki päätökset. Erityisen tärkeää kohderyhmän tunteminen on markkinointikanavista ja mainosten sisällöstä päätettäessä. Tehottomaan markkinointiin voidaan helposti tuhlata suuret määrät rahaa. Tämä rahan tuhlaus on jopa lähes väistämätöntä, jos kohderyhmää ja sen tarpeita sekä toiveita ei olla sisäistetty.

Markkinointikeinoja on verkossa useita. Suosituimpia ovat muun muassa hakukone-, sähköposti-, banneri- ja blogimarkkinointi sekä markkinointi sosiaalisessa mediassa. Näiden eri markkinointikeinojen käyttäminen ja toimivuus riippuvat paljolti tilanteesta. Erityisesti vaikuttaa käytössä olevan rahan määrä ja se halutaanko kävijöitä paljon nopeasti vai pitkällä aikavälillä. Esimerkiksi pienellä budjetilla kannattaa painottaa jatkuvia kävijöitä tuottavaan markkinointiin, kuten esimerkiksi hakukoneoptimointiin. Kampanja luonteinen mainonta, kuten bannerimainonta, on usein erittäin kallista ja lisäksi tuottaa useimmiten kävijöitä vain kampanjan ajan.

Verkkokaupan markkinoinnin toimivuutta voidaan seurata kävijäseurantatyökaluilla. Niiden avulla on mahdollista huomioida tarkasti eri markkinointikanavien tehokkuutta ja tuottavuutta. Yleisesti seurataan ainoastaan kävijämäärää, joka ei kuitenkaan riitä, sillä seurannan pitäisi kohdistua erityisesti tilausten määrään. Markkinointi, joka tuo paikalle huonolaatuisia kävijöitä, voidaan nähdä rahan tuhlauksena. Pelkkien myyntikanavien tulojen seuraaminen ei siis riitä, vaan avuksi päätöksentekoon tarvitaan useita erilaisia lukuja, jotka selviävät kunnollisten kävijäseurantatyökalujen avulla.

Olli Kopakkalan nettikaupan markkinointia käsittelevästä kandidaatin tutkielmakin (http://www.ollikopakkala.com/kandidaatin-tutkielmani-nettikaupan-markkinoinnista/) osoittaa, että markkinoinnissa erilaisten seurantatyökalujen käyttäminen on erittäin tärkeää. Markkinointitoimenpiteistä Kopakkala käsittelee tutkielmassaan hakukonemarkkinointia, markkinointia sosiaalisessa mediassa ja blogeissa sekä sähköpostimarkkinointia. Kopakkalan tutkimuksessa näistä eri markkinointi keinoista parhaiten toimi hakukonemarkkinointi. Lisäksi sähköpostimarkkinointi ja kohdistettu blogimarkkinointi olivat tuottaneet tulosta. Hieman jopa yllättävästi markkinointi paljon puhutussa sosiaalisessa mediassa ei tuottanut juurikaan tulosta. Toki tutkimuksen otos oli melko pieni, eikä sen perusteella voida vahvoja johtopäätöksiä tehdä.

Kävijäseurantatyökalut eivät ainoastaan kerro markkinoinnin toimivuudesta, vaan niiden avulla voidaan myös kehittää uusia markkinointikampanjoita ja viilata vanhoja kampanjoita yhä tuottavammaksi. Kävijäseurantatyökalujen tuottamat luvut ovatkin erittäin oleellisia verkkokaupan taloudellisen menestyksen kannalta.

Verkkokaupan markkinointi on siis haasteellista toimintaa. Asiakkaiden löytäminen ei ole helppoa ja toimivan markkinointikeinon keksiminen voi viedä aikaa. Vielä melko vähäisessä käytössä olevat seurantatyökalut tuovat tähän toimintaan helpotusta, ja saattavat tulevaisuudessa kuulua kaikkien verkkokaupan markkinoijien työkaluihin.

LÄHTEET

- Compegra: Verkkokaupan markkinointi Compegran tyyliin.
http://compegra.fi/blog/index.php/tag/verkkokaupan-markkinointi/

- Kauppalehti.fi: HSE: Kaupankäynnin sähköistyminen haastaa suomalaisen kaupan
http://www.kauppalehti.fi/5/i/yritykset/lehdisto/hellink/tiedote.jsp?selected=kaikki&oid=20081101/12271911012600&industry=&=

- MyCashflow blogi: Verkkokaupan riskit ja kuinka niitä hallitaan. http://www.mycashflow.fi/blog/45-verkkokaupan-riskit-ja-kuinka-niita-hallitaan/

- Olli Kopakkalan Blogi: Verkkokaupan internet-markkinointi. http://www.ollikopakkala.com/verkkokaupan-internet-markkinointi/
http://www.ollikopakkala.com/kandidaatin-tutkielmani-nettikaupan-markkinoinnista/

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti